Wpływ zmiany modelu udostępniania oprogramowania na nowych i obecnych klientów platformy Hubspot.
Dlaczego coś się zmienia?
Od momentu wprowadzenia na rynek w 2006 roku, HubSpot ewoluował od pojedynczej aplikacji, przez pakiet modułów, po wiodącą platformę CRM, z której obecnie korzysta prawie 200 tyś użytkowników. Każda zmiana jaka następowała w systemie była realizowana w myśl idei aby pomagać firmom rozwijać się dzięki zaawansowanej, ale możliwie prostej technologii.
Po wielu udoskonaleniach samego systemu przyszedł czas na zmianę modelu udostępniania oprogramowania, który zostaje uporządkowany i uproszczony. Hubspot z jednej strony chce zwiększyć swoje przychody ograniczając zakres darmowej wersji, ale z drugiej ściąga ograniczenia, które wielu klientów blokowały przed rozwojem oprogramowania.
Od kiedy coś się zmieni?
Nowy model udostępniania oprogramowania został wprowadzony 5 marca 2024 i obejmuje przede wszystkim nowych klientów. Dotychczasowi klienci będą z czasem migrowani do nowego systemu. Migracja planowana jest na przełom 2024 i 2025 roku i ma potrwać cały 2025 rok. Hubspot będzie informował bezpośrednio klientów, w chwili gdy rozpocznie migrację cennika. Hubspot nie przewiduje możliwości migracji „na życzenie”. Oznacza to, że trzeba czekać na swoją kolej.
Co się zmieni?
Główną zmianą jest wprowadzenie modelu cenowego opartego na liczbie stanowisk. Zostaną wprowadzone stanowiska dostępowe (Core Seat) i stanowiska tylko do odczytu (View-Only Seat). Dodatkowo zostanie usunięta minimalna liczba stanowisk dla zakupu Sales i Service Hub.
Usunięto darmowe dostępy umożliwiające edycję w zakresie wszystkich modułów systemu.
Będzie to skutkować brakiem nielimitowanego darmowego dostępu z możliwością edycji. Aktualni darmowi użytkownicy będą musieli przesiąść się na stanowiska typu View-only, lub stanowiska typu Core Seat
Dodano stanowiska o typie ODCZYT (View-Only Seat).
Dodano stanowiska o typie DOSTĘP (Core Seat).
Ograniczono dostęp do systemu w darmowej wersji (do 2 użytkowników).
Usunięto wymóg zakupu minimalnej liczby stanowisk dostępowych do specyficznych funkcji obszarów sprzedaży i serwisu.
Jakie będą dostępy?
W nowym modelu będziemy mieli trzy typu dostępu:
Sales & Service Seats
Dostępy do obszarów Serwisu i Sprzedaży, które oprócz standardowych funkcji systemu odblokowują funkcje dostępne w danych planach cenowych (np. prospekting, sekwencje, dokumenty, podręczniki dla wersji Professional)
Zasadniczo działanie pozostaje bez zmian.
Core Seat
Dostępy do standardowych obszarów systemu w trybie odczytu i edycji. Ten dostęp będzie zasadniczo tym czym był darmowy dostęp w starym modelu. Stanowiska typu Core Seats umożliwią odczyt i edycję wszystkich danych (poza specyficznymi funkcjonalnościami zarezerwowanymi dla stanowisk typu Sales Seat i Service Seat)
View-Only Seat
Dostęp który umożliwia użytkownikom podgląd danych o firmach, kontaktach, transakcjach i innych obiektach, ale nie daje możliwości edytowania tych danych. Jest to darmowy dostęp, który sprawdzi się dla tych użytkowników, którzy potrzebują jedynie podgląd do danych systemu bez konieczności ich edycji.
Ceny w zakresie stanowisk Sprzedaży i Serwisu:
Cena stanowisk Core Seat determinowana jest ceną najwyższego stanowiska Sales Seat lub Serwis Seat występującego w instalacji.
Wpływ zmian na Marketing Hub i ceny w zakresie stanowisk marketingowych
Analogicznie jak w przypadku sprzedaży i serwisu usunięto darmowe dostępy do modułu marketingowego. Metodologia wyliczania kontaktów marketingowych pozostała bez zmian.
Wpływ zmian na Content Hub i ceny w zakresie stanowisk marketingowych
Analogicznie jak w przypadku sprzedaży i serwisu usunięto darmowe dostępy do modułu marketingowego.
Jakie są zalety?
Większa elastyczność
Brak minimalnej liczby miejsc: firmy mogą zaczynać od pojedynczych licencji w Sales i Service Hub, co umożliwia bardziej precyzyjne skalowanie kosztów w zależności od rzeczywistych potrzeb zespołu. W nowym modelu można zakupić dowolną liczbę modułów sprzedaży czy serwisu. Do tej pory minimalna liczba modułów Start wynosiła 2, PRO wynosiła 5, Enterprise 10. To w połączeniu z wysoką (dużo wyższą niż Start) ceną modułów PRO/ENT tworzyło duży próg wejścia w zaawansowane funkcje systemu.
Dostęp View-Only Seats. Jest to darmowy dostęp polegający na dostępie do danych w trybie podglądu. Pozwala to firmom zwiększać liczbę użytkowników bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Może to być przydatne zawłaszcza w dużych zespołach, które potrzebują mieć dostęp do systemu, ale nie muszą nic w nim zmieniać.
Lepsza kontrola kosztów
Firmy mogą dostosować liczbę użytkowników z dostępem stanowiskowym (Core Seats) i poglądowym (View-Only Seats), co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie budżetem firmy.
Łatwiejszy dostęp do zaawansowanych funkcji systemu
Usunięcie limitów minimalnej liczby licencji ułatwia wdrożenie HubSpot w mniejszych zespołach lub dynamicznie rozwijających się firmach.
Integracja AI
Nowy model umożliwia łatwiejszy dostęp do funkcji sztucznej inteligencji we wszystkich poziomach subskrypcji, co poprawia efektywność operacyjną i automatyzację procesów.
Jakie są wady?
Zmiana w dostępności bezpłatnych narzędzi. Użytkownicy darmowych planów stracą możliwość pełnego śledzenia e-maili.
Darmowa wersja będzie dostępna tylko dla instalacji do dwóch użytkowników. Klienci korzystający wyłącznie z bezpłatnej wersji posiadający więcej niż dwóch użytkowników, będą musieli zakupić płatne dostępy (dla wszystkich użytkowników).
Do czasu migracji ceny subskrypcji dla obecnych klientów nie zmienią się, ale po migracji może okazać się, że ze względu na konieczność zakupienia dodatkowych stanowisk dostępowych zwiększy całkowity koszt subskrypcji.
Chodzi głównie o sytuację w której klient wykorzystuje kilka modułów w wersji płatnej (Start, PRO, Enterprise), a pozostały zespół korzysta z bezpłatnych dostępów. Darmowe dostępy będzie trzeba zamienić albo na dostępy z trybem tylko do odczytu albo zakupić dostępy Core Seat.
Co pozostanie po staremu?
W dalszym ciągu nie będzie można łączyć różnych poziomów dostępu (np. 5 PRO, 5 Enterprice). Wszystkie stanowiska w ramach jednego modułu (np. sprzedaż) musza być na tym samym poziomie (np. PRO). Możliwe jest jednak posiadanie różnych poziomów w różnych obszarach. Np. można posiadać Sprzedaż w wersji PRO oraz Serwis w wersji Start.
Na obecną chwilę nie ma żadnych informacji świadczących o tym, że koszty związane z kontaktami marketingowymi ulegną zmianie.
Podsumowanie
Zmiany w modelu HubSpot niosą zarówno korzyści, jak i wyzwania, dlatego klienci powinni odpowiednio przygotować się na nadchodzącą migrację, aby zoptymalizować koszty i efektywność korzystania z systemu. Korzyści to przede wszystkim większa elastyczność w zakupie stanowisk, lepsza kontrola kosztów, łatwiejszy dostęp do zaawansowanych funkcji systemu i lepsza integracja z AI. Wyzwania z kolei to utrata darmowych dostępów, co może przełożyć się na zwiększenie kosztów z korzystania z systemu.
Klientom korzystającym z systemu HubSpot rekomendujemy przede wszystkim:
Audyt aktualnych licencji – sprawdzenie liczby użytkowników i ich ról w systemie.
Planowanie budżetu – uwzględnienie ewentualnego wzrostu kosztów po migracji do nowego modelu.
Analiza dostępnych pakietów – dostosowanie planów do realnych potrzeb zespołu.
Monitorowanie komunikatów HubSpot – śledzenie informacji dotyczących migracji i zmian cenowych.
https://youtu.be/gjtgD037KhE?si=iRp5CdRLumEOVwqm